Web 3.0 – Yapay Zekalı Web

Web 3.0 Nedir? Özellikleri Neler?

Web 3.0 – Yapay Zekalı Web

Web; internet üzerinde yazı, resim, grafik, video ve seslerden oluşan verileri uzaktaki bir bilgisayara ileten internet servislerinin tümünü kapsar. İnternet ortaya çıktığı günden beri büyük oranda değişim göstererek gelişmeye devam ediyor. Semantik (anlamsal) Web yani “Yapay Zekalı Web” olarak adlandırılan Web 3.0 anlamak için Web ’in gelişimini kısaca bir inceleyelim.

Web 1.0: 1990’ların başında kullanılmaya başlayan sitelerin sadece bilgiyi görüntüleme becerisine sahip olduğu, tek taraflı bir iletişim.

Web 2.0: Kullanıcı ve yayıncının daha iletişim halinde olduğu, sunucu tarafına kullanıcılarında erişim ve katkı sağladığı bir yapıydı. Formların ve sosyal medyanın aracılığıyla web siteleriyle de etkileşim kurulmaya başlandı.

WEB 3.0 Nedir?

Web 3.0 yapay zekâ ve makine öğrenimine dayanan, insan elinden çıkarak yazılımların kontrolüne geçen yeni nesil internet teknolojisidir. Daha yalın anlatacak olursak, web sitelerin veri tabanlarının birbiri ile iletişime geçmesidir. Kullanıcın beğeni ve ilgi alanlarını takip eden, algılayan, buna göre kullanıcıya hitap eden ve daha fazla kişiselleştirilmiş bilgiyi daha hızlı şekilde sunan bir teknolojidir.

Semantik, kelimenin içerdiği anlam demektir. Web 3.0′la beraber artık bir dokümanın sadece içerdiği kelimeler değil, aynı zamanda içerdiği “anlam” da anlaşılabilecek. Bu daha akıllı arama algoritmalarının kullanımı ve büyük veri analitiklerinin geliştirilmesiyle mümkündür.

WEB 3.0 Özellikleri;

Merkezi Kontrol Noktası Olmaması: Yapay zekâ devreye girdiği için aracılar ortadan kalkar ve kullanıcıların verileri bir başkası tarafından kontrol edilemez. Şirketlerin veya devletlerin sansür veya bilgileri satma riskini azaltır.

Verimli ve İlgili Görüntüleme: Web görüntüleme deneyimi kaliteli hale geldi. İnternet aramalarında meta verilerine dayanan ve semantik olarak daha alakalı bilgilere erişim sağlayan algoritmalar gelişti.

Reklam ve Pazarlama: İnternette veya sosyal medyada gezinirken yerli yersiz çıkan reklamlar kullanım süresini kısaltır. Fakat kullanıcın beğeni ve ilgi alanını içeriyorsa kullanım süresini uzatmakla beraber reklamcılığı geliştirmeyi ve tüketici verisine dayanarak belirli kitleleri hedef almayı amaçlar.